topleft topright
Nyheter Team Bil Tävlingar Resultat Bilder Filmer Historik Kontakt Partners Länkar Gästbok

 

2015-03-08

Max Motorsport 2014

     
   
     

Max Motorsport körde 12 tävlingar och 1 sprint. Totalt 2997 km varav 805 km SS.

Skrivet av Julia

 

2015-02-26

Rallysäsongen 2014

2014 tävlade Max Motorsport i Junior SM och Svenska Rallycupen. Man körde fyra av fem tävlingar i Junior SM och slutade på en 3:e plats i Trimmat 2WD!
Svenska Rallycupen är en populär cup i södra Sverige. I klassen Grupp H startade under året 98 olika A-förare i någon tävling. I cupen körde man sex tävlingar och Max Motorsport slutade på en 2:a plats i A-förare Grupp H!
Vi tackar samarbetspartners och supportrar som var med och gjorde detta möjligt!

Ett stort tack till Peter Johannesson för ett mycket gott samarbete i fyra år. Vi önskar dig nu lycka till i Jonatan Motorsport!

Volvon är såld och vi önskar den nya ägaren lycka till! För 2015 ser vi över olika alternativ. Max Motorsport är öppna för förslag!

Skrivet av Julia

 

2014-12-23

godjulochgottnyttrallyar

Skrivet av Julia

 

2014-11-26

Rallyevent med Källs

I lördags hade Källs Materialhantering rallyevent för sina samarbetspartners. Max Motorsport bjöd på en åktur, grillad korv och fika. Det var väldigt uppskattat och många blev mycket imponerade av körningen!

rallyuppsala

Skrivet av Julia

 

2014-10-31

Marknadsnatta

I lördags var det sista deltävlingen i Svenska RallyCupen. Målet med tävlingen var att behålla 2:a platsen i cupen. Man visste att det skulle bli svårt att nå Jimmy Olsson och 1:a platsen.

Max och Peter inledde tävlingen bra och på SS 1 hade de 4:e bästa tiden totalt av ca 180 startande. Snabbast var Mats Jonsson. SS 2 flöt också på bra. På SS 3 körde man sönder en fälg höger fram. Det blev punktering och man tappade tid. Efter SS 3 var det 20 min service och då rätade man bärarmen som också kröktes när man slog sönder fälgen. På transporten mellan SS 4 och 5 upptäckte man att remskivan till styrservopumpen var sprucken. De fick köra SS 5 utan styrservo. På andra servicen bytte mekanikerna styrservopump. På SS 7 i tävlingens och säsongens sista vägskäl kom man på femman fullt i ca 200 km/h och åkte rakt fram på en åker (istället för att svänga höger). De tappade mycket tid innan man kom upp på vägen igen. Max och Peter gick i mål på en 6:e plats i klassen och behöll 2:a platsen i cupen! Servicen bestod av Tobbe, Peter H, Patrik och Annette.

För att vara första året teamet tävlar i Svenska RallyCupen är Max och Peter nöjda med 2:a platsen i A-förare Trimmat 2WD. Det har varit en mycket bra cup med duktiga arrangörer och funktionärer och mycket publik! För Max och Peter har det varit en annan vägkaraktär än vad man är van vid och det har varit lärorikt. Under året har det varit ca 90 deltagande i A-förare Trimmat 2WD som har startat i någon deltävling. Nu ser Max och Peter fram emot prisutdelningen i Katrineholm den 15 november!

Skrivet av Julia

 

2014-10-19

Inför Marknadsnatta

På lördag är det sista deltävlingen i Svenska RallyCupen. Marknadsnatta omfattar totalt ca 215 km varav ca 48 km SS fördelat på 7 SS. Start- och målplats är förlagt till Rosenlundsskolan i Skänninge och första start är kl 10:00. Totalt är det 187 anmälda varav 32 i Max klass. Max och Peter går ut med startnummer 36. Inför Marknadsnatta ligger de i cupen på en 2:a plats i klassen och det kommer bli tufft motstånd på lördag. De ska göra allt vad de kan för att få så bra som möjligt placering i cupen. Nu laddar vi!

Skrivet av Julia

 

2014-10-11

3:a i Rally Uppsala

Inför sista deltvälingen i JSM låg Max på en 3:e plats i klassen och den tänkte han behålla. På torsdagen var det besiktning och rekognosering av de två första specialsträckorna. På fredagen var det rek av övriga sträckor. På reken fick Max och Peter köra varje specialsträcka två gånger och anpassa noterna efter personlighet. På fredagskvällen var första start med ramp och serviceplats mitt i centrala Uppsala på Vaksala torg. Torget var välbesökt och servicepersonalen fick förklara för många nyfikna besökare vad rally är. Nytt för Max var mörkerkörningen. Två specialsträckor kördes och han hade lite svårt att få till bromspunkterna och tappade därmed tid. På lördagen kördes resterande sju specialsträckor och man bevakade 3:e platsen. Max och Peter gick i mål på en 3:e plats i klassen trimmat JSM! Servicen bestod av Peter S, Tobbe och Peter H. Kvällen avlustades prisutdelning och trerätters supé på Uppsala Konsert och Kongress.
Teamet tackar Julia för boende under helgen! Julia tävlade också som co-driver med Robin Brandel från Rasbo MK.

rallyuppsala

Skrivet av Julia

 

2014-10-01

Följ oss under Rally Uppsala

Liveresultat: www.raceconsulting.se
Rallyradio och livesänding: https://rallysm.solidtango.com/live/radio
Information om mästerskapet: www.rallysm.se
Information om tävlingen: www.rallyuppsala.se

Skrivet av Julia

 

2014-09-30

Inför JSM-tävlingen Rally Uppsala

Till helgen är den final i JSM! Tävlingens totallängd är 381,97 km varav 88,67 km SS fördelat på 9 specialsträckor. SS 6 är en asfaltsträcka på 1,85 km i centrala Uppsala, övriga specialsträckor körs på grusunderlag. Första etapp startar på fredag kl 18:00 och består av SS 1-2. På lördag är första start kl 08:00 och under lördagen körs SS 3-9.
Sart och mål samt serviceplats är på Vaksala torg i Uppsala. Totalt är det 119 anmälda varav 21 i JSM. Max och Peter har nummer 30 på dörrarna. Nu laddar vi!

Skrivet av Julia

 

2014-09-25

Rejmessvängen

I lördags var det Rejmessvängen i Askersund. Tävlingen bestod av tre grussträckor och en publiksträcka på mestadels asfalt. Max fick inte till rätta flytet i körningen. Kanske var det tankarna på ledningen i cupen och tredje platsen inför SM finalen som spökade. På SS 3 tappade de också tid och några placeringar då en bil framför hade rullat.

Det var roligt att se så många rallyintresserade i skogen! Alltid roligt med folk som vinkar och hejar på. Nu laddar vi inför Rally Uppsala den 3-4 oktober.

Skrivet av Julia

 

2014-09-18

Inför Rejmessvängen

Tävlingens längd är ca 120 km varav ca 42 km SS fördelat på 4 specialsträckor. Start- och målplats är förlagt i Askersund. Första start är kl 11:00. Totalt är det 149 anmälda varav 23 i Max klass. Max och Peter går ut med startnummer 41.

Skrivet av Julia

 

2014-09-18

East Sweden Rally

Tävlingen bjöd på både snabba och krokiga vägpartier. Bilen och körningen kändes bra. Max och Peter gick i mål på en 4:e plats i klassen och en 5:e plats totalt i JSM. Nu i SM återstår finalen den 3-4 oktober i Uppsala, men först blir det Rejmessvängen i Svenska RallyCupen till helgen!

Skrivet av Julia

 

2014-09-02

Inför JSM-tävlingen East Sweden Rally

Till helgen är det East Sweden Rally med start och mål vid Saab Arena (f d Cloetta Center) i Linköping. Tävingen består av 9 SS (från början 10 SS men SS 9 är struken) uppdelat på tre etapper. Banans längd omfattar totalt ca 409 km varar ca 86 km SS. Första bil startar kl 17:30 på fredag och inleds med en asfaltsträcka och sen en grussträcka. På lördag startar första bil kl. 07.30. Man kör fem sträckor, en längre service och sen avslutande två sträckor. Totalt är det 98 anmälda varav 16 i JSM. Max och Peter går ut med startnummer 11.

Skrivet av Julia

 

2014-09-02

3:a i Västrallyt

Lördagen inleddes med regnskurar och bitvis leriga vägar. Sedan bjöds det på torrare underlag och bl a den klassiska sträckan Kabelvägen! Det var första gången Max körde de västländska sträckorna och det var lärorikt. Max och Peter gick i mål på en 3:e plats i klassen! Därmed går de upp i ledningen i A-förare 2WD i Svenska RallyCups tabellen.

Vi tackar Bäcklund för de utsökta rallykotletterna! Riktigt snabba på grillen. Nu laddar vi inför SM-tävlingen i Linköping till helgen!

Skrivet av Julia

 

2014-08-27

Inför Västrallyt

På lördag är det dags för Västrallyt som är fjärde deltävlingen i Svenska RallyCupen. Tävlingen omfattar ca 186 km totalt varav 57 km SS fördelat på 7 sträckor. Start och mål är förlagt till Trollhättan och första bil startar kl. 10:00. Totalt är det 194 ekipage anmälda varav 32 i Max klass. Max och Peter har nummer 7 på dörren. Startordningen är omseedad så de går ut som bil nummer 31.
På fredagskvällen blir det uppladdning hemma hos Kenneth Bäcklund.

Skrivet av Julia

 

2014-08-13

2:a i AM Snapphanerally

Tävlingen inleddes på fredagskvällen med två publiksträckor på asfalt. Det var ca 100 startande varav 14 i JSM. Max och Peter gick ut med startnummer 5. På SS 1 Garnisonen 7,38 km hade Max och Peter bästa tid i JSM. När sträckan sen kördes igen som SS 2 kom Max lite i orytm efter att ha fått köra om två bilar som sportsligt lämnade plats. På servicen efter sträckorna byggde man om bilen till grusuppsättning, ändrade fjädrar, stötdämpare och bromsar.

snapphanerally

Lördagen bestod av 7 grussträckor totalt 95,94 km. Körningen flöt på väldigt bra hela dagen utom SS 7 där man inte fick till rätta flytet och tappade mycket tid. Max och Peter gick i mål på en andra plats, endast 4,5 sekunder till första platsen! De var nöjda med resultatet.

snapphanerally

Servicepersonalen gjorde ett mycket bra jobb och bilen fungerade perfekt. Det var lärorikt för Max och Peter att få reka sträckorna två gånger innan start och anpassa noterna till sin körning.
Gå gärna in på YouTube och sök på Snapphanerallyt 2014. Det finns sevärda filmer!

Skrivet av Julia

 

2014-08-05

Inför JSM-tävlingen AM Snapphanerally i Hässleholm

Tävlingen omfattar totalt 286 km varav 111 km är SS, uppdelat på 9 specialsträckor. SS 1 och 2 (7,5 + 7,5 km) på fredag kväll genomförs som en "Superstage" på Garnisonen. Underlaget är asfalt, betong och gatsten. Etapp 1 startat kl. 18:00. På lördag körs SS 3-9 på grus. Etapp 2 startar kl. 09:00. Start- och målplats är förlagt till Hässleholmgården. Totalt är det 97 anmälda varav 11 i Max klass. Max och Peter går ut med startnummer 5.

Inför fredagens sträckor på Garnisonen är bilen sänkt och ombyggd för asfalt. Det är endast tillåtet att köra på "slitna grusdäck" (ej slicks). På servicen efter sträckorna byggs bilen om inför lördagens grussträckor. Bilen är nu testad på asfalt och nu laddar vi inför helgens tävling.

Skrivet av Julia

 

2014-07-24

Inför Kullingstrofén

På lördag körs Kullingstrofén med start och mål i Herrljunga. Tävlingen är totalt ca 165 km varav ca 51 km SS fördelat på 4 olika SS. Det är drygt 200 anmälda varav 35 i Max klass. Max och Peter går ut med startnummer 28. Inför Kullingstrofén ligger de i Svenska RallyCupen på en 4:e plats i tabellen i A-förare 2WD.

Skrivet av Julia

 

2014-07-09

3:a i Gästabudstrofén

Max och Peter gick i mål på en 3:e plats i klassen i Gästabudstrofén! Det var jämnt i klassen och endast sex tiondelar till andra 2:a platsen. Körningen och bilen fungerade bra. Det var också roligt att träffa nya förare med team! Med i servicen var Tobbe Andersson, Peter Häggbring, Patrik Svensson och Marie Geertsen.

Max och Peter satsar i år på Svenska RallyCupen för att skaffa sig erfarenhet av andra vägkaraktärer än vad de är vana vid inför framtiden. Nästa tävling i cupen är Kullingstrofén i Herrljunga den 26 juli.

Nästa tävling i SM/JSM är den 8-9 augusti i Hässleholm. Skriv upp det i kalendern! På fredagskvällen bjuds det på två asfaltssträckor på Garnisonen och på lördagen körs det sju sträckor på grus.

Skrivet av Julia

 

2014-07-02

Inför Gästabudstrofén

På fredag åker teamet till Nyköping för att på lördag tävla i Gästabudstrofén. Tävlingens längd är 158,27 km, varav 49,1 km SS fördelat på 5 olika SS. Start och målplats är förlagt till Björshults motorsportstadion i Nyköping. Totalt är det 176 anmälda varav 27 i Max klass. Max och Peter går ut med startnummer 50. Gästabudstrofén är andra deltävlingen i Svenska RallyCupen.

Skrivet av Julia

 

2014-06-18

3:a i JSM i Kolsvarundan

I onsdags skar Max sig i tummen och fick sy tre stygn. I torsdags gav Max tummen upp för tävling!

Fredagen inleddes med rekognosering av sträckorna med Gunnar Barths noter. När Max och Peter rekade sträckorna besiktade serviceteamet bilen. Serciveteamet bestod av Tobbe, Häggbring, Timmy och Peter S.

På kvällen kördes 2 SS och på lördagen 8 SS. Till en början var det lite ovant med vägkaraktären, jämfört med vägarna i södra Sverige, men det gick bättre och bättre för varje sträcka. Max och Peter gick i mål på en 3:e plats av 15 startande i JSM! De var mycket nöjda med pallplatsen och teamet kommer nu att köra resterande tävlingar i JSM.

Nästa tävling är Gästabudstrofén i Nyköping den 5 juli som ingår i Svenska Rallycupen.

Skrivet av Julia

 

2014-06-10

Inför JSM-tävlingen Kolsvarundan i Köping

Nu till helgen åker teamet till Köping för att tävla i Kolsvarundan. Tävlingen är årets första sommartävling i SM/JSM.

Tävlingen omfattar ca 349 km totalt, varav ca 100 km SS fördelat på 10 SS, och körs i 3 etapper. Etapp 1 på fredag består av en specialsträcka som körs 2 gånger. På lördag körs etapp 2 och 3. Etapp 2 består av 3 SS och 1 specialprov, SP, på asfaltunderlag. Etapp 3 består av 3 SS och 1 SP på asfaltunderlag.
Serviceplatsen är i centrala Köping liksom start och mål som är på Stora torget.

Max och Peter tävlar i JSM och går ut med startnummer 1. Totalt är det 114 anmälda varav 11 i Max klass.

Det kommer att vara stor mediabevakning och för dem som inte kan vara på plats kan man lyssna på Rallyradion som sänds även som webradio. Läs mer på Rally-SM's hemsida www.rallysm.se.

Skrivet av Julia

 

2014-06-03

South Swedish Rally

ssr

Det var nästan som en seger att få bilen klar och komma till start i årets South Swedish Rally.

I fredags kördes en grussprint i skogen utanför Linneryd. En sträcka som kördes två gånger. Sprinten tog man som ett fullfartstest för att justera in bromsar inför lördagens tävling.

I lördags kördes South Swedish Rally bestående av 8 specialsträckor i skogarna kring Tingsryd.

De två första sträckorna började Max och Peter avvaktande. Kanske satt kraschen lite kvar och man försökte hitta tillbaka till tävlingstempo. Körningen flöt på bättre och bättre för varje sträcka.

Efter service var man på gång igen. Man skulle öka tempot.

SS 3 blev struken så man fortsatte till SS 4. På SS 4 hade Max hittat tillbaka till körningen.

På SS 5, tävlingens tuffaste sträcka, flöt körningen på riktigt bra tills man kom in i ett åskväder och skyfall. Vägen blev som en å och man var tvungen att slå av på takten för att kunna se vägbanan. Chansen att kunna nå topplacering försvann därmed.

På SS 6 var det lite avvaktande körning p g a det blöta vägförhållandet.

De sista två sträckorna flöt körningen bättre och bättre.

Körtiden blev en 6:e plats i klassen, men efter att ha kört in två minuter för tidigt i en tidskontroll och bestraffats med 40 sekunders tidstillägg halkade man ner till en 12:e plats i klassen.

Man var nöjd med att komma till start och att bilen fungerade klockrent. En bra erfarenhet till JSM-tävlingen Kolsvarundan i Köping den 13-14 juni!

Serviceteamet bestod av Tobbe, P Häggbring, Peter S och Marie.

Det var roligt att det var så väldigt mycket folk som tittade och hejade (med roliga banderoller) i skogen!

Skrivet av Julia

 

2014-05-26

Inför South Swedish Rally

Förra måndagen homologerades bilen och i fredags kom papperna. Nu i veckan ska man testa bilen så att allt fungerar efter nybygget. Nu på fredag kväll kommer man att göra ett fullfarts test i AD Bildelar Rally Sprint. Det blir ett test i tävlingstempo inför lördagens South Swedish Rally.

39:e South Swedish Rally omfattar 8 sträckor på grus. Den totala SS-längden är ca 77 km och rallyts totala längd är ca 270 km. Första start är kl 10:00. Totalt är det 188 anmälda varav 47 i A-förare 2WD. Max och Peter går ut med startnummer 56. En central serviceplats är förlagd till TingsrydTravet. Kom gärna förbi för en pratstund!

Vi tackar teamet för enormt arbete! Tobbe, Peter H, Patrik, Timmy m fl ni har gjort ett kanonjobb med nya karossen!

Skrivet av Julia

 

2014-05-22

Garaget

garaget

garaget

garaget

Skrivet av Julia

 

2014-05-15

Ny kaross

garaget

Efter avåkningen i Kongen beslöt man att bygga en ny kaross. Dagen efter hämtade man också två nya karosser. Teamet tackar Zeiljon och Brorson för bidragen!

garaget

Sen började långa dagar och nätter i garaget. Halva styrkan började tömma den gamla karossen på de saker som kunde återanvändas. Motor, stötdämpare m m åkte iväg på översyn och service. Andra hälften började svetsa burbåge i den nya tomma karossen.

garaget

När burbågen var monterad lackerades bilen invändigt och undertill. Sen började man montera på alla saker.

Nu gör vi allt vi kan för att komma till start i South Swedish Rally den 23-24 maj!

Skrivet av Julia

 

2014-05-01

Rallytravels Kong Christian Race

Banans längd var 155,13 km varav 44,32 km SS, fördelat p å4 SS på krokiga Göingevägar. I Max klass var de 40 startande.

Redan från tävlingens start blev man påmind igen om hur jämnt det är klassen och kampen om sekunderna och tiondelarna i år. Så det gäller att få till felfria sträckor om man ska vara med i toppen. På SS 1 var de fem stycken inom samma sekund. Efter SS 2 var det service. På SS 3 flöt det på bra och Max och Peter hade andra tiden totalt i trimmat 2WD (se incarfilm). Inför SS 4 låg de på en fjärde plats i klassen. På SS 4 missade Max en not och kom för fort in i en böj och åkte av. Det vet inte riktigt hur avåkningen gick till. Det finns inte heller någon incarfilm eftersom minneskortet i kameran flög ur. Det var en långdragen tävling med ca tre timmars försening inför sista sträckan, pga tidigare bilbrand och avåkningar. Det var svårt att hålla fokus uppe och kanske därför Max missade noten. Man fick bryta tävlingen.

Max var annars mycket nöjd med däcken och motorn. Man har nu hittat rätt inställningar. Med i servicen var Tobbe, Peter H och Marie.

Skrivet av Julia

 

2014-04-23

Inför Rallytravels Kong Christian Race

På lördag är det dags för "Kongen" som ingår i DM och SSRC. Banans längd är ca 160 km varav ca 44 km SS, fördelat på 4 SS på krokiga Göingevägar. Tävlingens start- och målplats är förlagt till Restaurang Metropol vid Högskolan i Krisitanstad och första start är kl 11:00. Totalt är det 186 anmälda varav 44 i Max klass. Max och Peter går ut med startnummer 39.

Skrivet av Julia

 

2014-04-06

Pallplats med Maxxis Tyres i Sverigepremiären

Simrishamnsmixen var årets första tävling i SSRC. Banans längd var 256 km varav 41,76 km SS fördelat på 6 SS, varav 2 kördes 2 gånger. Totalt var det ca 200 startande. 

Efter tidigare däcktester kände de sig fram med däck och underlag på SS 1. De var ett par sekunder efter ledaren. 

Följande sträckor var de med i toppen och stred om sekunderna och tiondelarna. 

SS 4, tävlingens längsta sträck på 14,05 km med 18 vägbyten, visade sig vara avgörande då man bromsade stopp i minst ett par vägvinklar. 

De sista två sträckorna bevakade man 3:e platsen.

Max och Peter gick i mål på en 3:e plats i klassen av 39 startande och en 7:e plats totalt! Servicen bestod av Peter, Peter, Tobbe och Julia.

Tyvärr blev det inga inga incarfilmer pga tekniskt strul. Men vi är mycket tacksamma för alla bilder och filmer som ni lägger upp!

För ytterligare information om däcken kontakta Ralphs Däck och GA Däckspecialisten. 

Skrivet av Julia

 

2014-04-03

Inför Simrishamnsmixen

På lördag är det första tävlingen i SydSvenska RallyCupen! Banans längd är ca 250 km varav ca 42 km är SS fördelat på 6 SS, varav 2 körs 2 gånger. Start- och målplats är förlagd till Autoseum i Simrishamn. Första start är kl 10:00. Totalt är det nästan 200 anmälda varav 44 i Max klass. Max och Peter går ut med startnummer 58.

Skrivet av Julia

 

2014-03-26

Test avklarad

I söndags var det ett lyckat grustest. Vinterns uppdateringar kändes bra. Man provade Maxxis däck och det kändes lovande inför Simrishamnsmixen. Vi tackar JK Entreprenad för lånet utav vägen!

Under vintern har teamet gått igenom och renoverat växellåda, bakaxel, stötdämpare, bromsar, omlackerat m m.

test

Efter helgens test ser vi nu fram emot gruspremiären nästa helg!

Skrivet av Julia

 

2014-03-22

Test av rallybilen

I morgon ska Max testa bilen så att allt fungerar efter vinterns renoveringar (mer om renoveringarna kommer nästa vecka). De ska också ha förtest av däcken Maxxis Victra R19 inför Simrishamnsmixen den 5 april.

Skrivet av Julia

 

2014-03-16

Max Motorsport välkomnar nya samarbetspartners

  kalls

Källs är den kompletta leverantören när man ska inreda sin arbetsplats och verkstad! Med ett brett sortiment och genom att kombinera bra priser med ett stort kunnande och engagemang plockar de fram den bästa lösningen för varje enskild kund.

  ralphsdack

Inledningsvis kommer vi att testa att köra på Maxxis tävlingsdäck och 6,5x15" rallyfälgar från Ralphs Däck.

  skyltodekor

Inför gruspremiären ska rallybilen få nya dekaler hos Skylt & Dekor. Skylt & Dekor har sammanlagt 32 års-erfarenhet av profileringsreklam. De hjälper dig med det mesta inom reklam och profilering; bildekor, skyltar, solskydd, stripes, mässmaterial m m.

Skrivet av Julia

 

2014-02-18

Sponsordag

     
  sponsordag2013  
     

Vi vill tacka alla partners för ett gott samarbete under 2013! Det var ett lärorikt år och det avslutades på topp!

Skrivet av Julia

 

2014-01-29

Tävlingskalender 2014

       
Datum Tävling Plats Cup
2014-04-05 Simrishamnsmixen Simrishamn SSRC
2014-04-26 Kong Christian Race Kristianstad DM, SSRC
2014-05-17 Midsommardansen Ljungby DM, SSRC
2014-05-31 South Swedish Rally Tingsryd DM, SSRC, SRC
2014-06-14 Dackefejden Växjö DM, SSRC
2014-06-28 Skilling 500 Skillingaryd DM, SSRC
2014-07-05 Gästabudstrofén Nyköping SRC
2014-07-26 Kullingstrofén Herrljunga SSRC, SRC
2014-08-16 Silverratten Älmhult DM, SSRC
2014-08-30 Emiltrofén Vimmerby DM, SSRC
2014-08-30 Västrallyt Trollhättan SRC
2014-09-13 TV-Svängen Hörby SSRC
2014-09-20 Rejmessvängen Askersund SRC
2014-10-25 Final SSRC Vetlanda SSRC
2014-10-25 Marknadsnatta Skänninge SRC
       
Med reservation för ändringar.
 

Skrivet av Julia

 

2013-12-19

God Jul & Gott Nytt Rallyår!

     
   
     

Ni har väl sett jultomten? När tomten inte delar ut klappar på julafton så vakar han över oss i skogen!

Önskar Max Motorsport

 

2013-11-10

Första tävlingen avklarad med den nyrenoverade motorn

I SSRC finalen testade man den nyrenoverade motorn och Max sin nya körstil att köra på ett lägre varv. Nu har Max också en växelindikator som tänds vid 7000 varv för att lättare veta när man ska växla. Tidigare var det vid varvstoppet 8000 varv. Det var lite utmaning att träna in den nya körstilen.
I finalen i SSRC var de bästa förarna under säsongen kvalificerade att tävla så Max och Peter var väldigt nöjda med en tredje plats i klassen. På serviceplatsen bjöds sponsorer och fans på kaffe och korv av teamet och det var många som kom på besök.

Nu lite info om den nya underdelen av motorn. Den är borrad, smidda kovlar och H-profilstakar. Man har också bytt till en stålvev. Allt är balanserat för att klara de höga varven. Motorn är även provkörd i bromsbänk för att hitta ytterligare effekt.

Skrivet av Julia

 

2013-10-24

Inför SSRC finalen

Motorn är i bilen och provkörd ikväll. Soundet från bilen lät riktigt lovande på långa vägar över grantopparna. Så kom och lyssna i skogen på lördag!

På lördag är det finalen i SSRC med start och målplats Folkets Hus i Hovmantorp. Tävlingen består av totalt 96 km, varav 39 km SS fördelat på 2 SS som körs 2 ggr. Första start är kl 12:00 och Max går ut med startnummer 48. Vi får se om han lyckas slå "lillsyrran". Mer info om motorn kommer.

Skrivet av Julia

 

2013-09-30

Rally Småland

SS 1 gick riktigt bra. Sträckseger i klassen och 3:a totalt (se incarfilm). SS 2 flöt på bra till ca 8 km då bilen la av p g a tekniskt fel. Det tog drygt 2 min att åtgärda och så var den dagens 1:a plats borta. Men de var taggade och beslutade att fortsätta jaga sträcksegrar! På SS 3 efter ca 400 m efter ett krön blev det ett stort hål i motorblocket och vid fyrans cylinder tittade vevstaken fram.

Motorn är nu nedriven och det visade sig att det var en vevstaksbult som hade gått av. Nu jagar man material till en ny underdel.

Skrivet av Julia

 

2013-09-26

Inför Rally Småland

Imorgon åker teamet till Nässjö för att på lördag tävla i Rally Småland. Tävlingens totallängd är ca 240 km varav 73,5 km SS fördelat på 8 SS. Start och mål är i Nässjö och central serviceplats på Vetlanda Motorstadion. Första bil startar kl. 08:00 och det är totalt ca 190 anmälda. Max och Peter går ut med startnummer 83.

Skrivet av Julia

 

2013-09-26

Ekratten

Ekratten bjöd på riktigt krokiga vägar i skogarna kring Karlshamn! Det var mycket sten i kanterna. På SS 2 körde Max punktering (sin första med 940n) och de tappade mycket tid. I mål gick de på en 7:e plats i klassen.

Skrivet av Julia

 

2013-09-12

Inför Ekratten

Ekrattens totala längd är 115,24 km, varav 35,17 km är fördelade på 5 olika SS. Tävlingen ingår i DM och SSRC. Start och mål är förlagt till Bellevueparken (Folkets park) i Karlshamn. Första start är kl. 11:00 och Max och Peter går ut med startnummer 36. Hård konkurrens väntas då storasyster Julia (jag) hoppar in och åker med Kristoffer Thörjesson i samma klass!

Skrivet av Julia

 

2013-08-29

Motorn klar

Nu är motorn renoverad och hemma igen. Man har bytt alla ventiler i förebyggande syfte. Den trasiga ventilen är inlämnad på röntgen och analys för materialfel. Men tyvärr blir det ingen start i Hörby för de tog inte emot efteranmälningar.

Skrivet av Julia

 

2013-08-28

Emiltrofén

Emiltrofén inledde med en väldigt fin sträcka på totalt 27,3 km. Riktigt bra längd och en av bland de finaste sträckorna de kört. Men 3 km från mål sprack en ventiltallrik i insuget till motorn och de tvingades bryta. Annars var de bland de snabbaste fram tills de bröt enligt de som stod och klockade på sträckan.
På söndagen revs motorn ner. Nu väntar teamet på nya ventiler. Tyvärr blir det troligen ingen start i TV-Svängen, Hörby, på lördag eftersom det tog lång tid att få hem ventilerna p g a semester. Nu siktar man istället in sig på start till Ekratten i Asarum den 14 september!

Skrivet av Julia

 

2013-08-12

Inför Emiltrofén

Till helgen är det Emiltrofén med start och mål Gnagardalen Vimmerby. Tävlingen är totalt ca 115 km varav ca 45 km SS fördelade på 4 SS. Den ingår i DM och SydSvenska RallyCupen. Första bil startar kl. 12:01 och det är totalt 153 anmälda. I Max klass är det 31 anmälda och de går ut med startnummer 17.

Lite knäckt är väl Peter... På lördag kör Max i Gr-H A-förare, Julia läser noter i VO-elit A-förare och sambon Liselott åker i Ungdomsrally. Peter måste troligtvis stanna hemma eftersom han har brandjouren.

Skrivet av Julia

 

2013-08-12

AM Snapphanerallyt i Hässleholm

På fredagens asfaltsstäckor tog Max det lugnt på första varvet. Han körde på slicks däck och kände på greppet. Andra varvet ökade Max tempot, men strax innan mål gick en drivaxel bak av och de blev stående på sträckan. De fick bryta och efter tävlingen bogseras ut till serviceplatsen där de bytte drivaxel. Stor tack till Bengt Ragntoft som ordnade fram två nya drivaxlar!

På lördagen fick de starta om med fem minuters tillägg på SS 2. Lördagens sträckor tog man därför som ett test.

snapphanerally2013

Med i servicen var mekanikerna Peter S, Peter H, Tobbe, Roger och webmastern Julia.

Skrivet av Julia

 

2013-08-06

Inför Rally-SM - AM Snapphanerallyt

Nu till helgen är det AM Snapphanerallyt med start- och målplats förlagt till Hässleholmsgården i Hässleholm. Tävlingen är totalt 261 km varav 92 km är SS fördelat på 8 SS.

På fredag från kl. 08:00 rekar Max och Peter sträckorna, 2 gånger/sträcka. Sen på fredagskvällen genomförs SS 1 och 2 (7,5 + 7,5 km) som en "Superstage" på Garnisonen med underlaget asfalt, betong och gatsten. Första bil på superstage startar kl. 18:00.
På lördag körs resterande sex sträckor på skånska byvägar. Första bil startar kl. 09:00 och första bil i mål beräknas kl. 16:00.

Max och Peter går ut med startnummer 35 och totalt är det ca 77 anmälda.

Skrivet av Julia

 

2013-08-06

Stötdämpartest inför SM-tävlingen i Hässleholm

Max och teamet var och testade stötdämpare i helgen hos Pierre och Kjell Fransson som hade ordnat testet för ett antal förare. Svante Olsson var på plats och hjälpte till med justeringar. Max stötdämpare var bra för början. De ändrade endast tre knäpp mjukare bak på reduceringen. Efter justeringen sladdade bilen inte lika mycket och bilen betedde sig stabilare bak. Testet var en bra genomkörare inför Snapphanerallyt.

Skrivet av Julia

 

2013-07-04

Albinsson & Sjöberg 40 år event

Besök Karlskrona till helgen! Albinsson & Sjöberg har 40 års jubileum med visning av veteranbåtar och bilar i handelshamnen. Max tävlingsbil kommer att vara på plats och visas upp för att göra reklam åt sponsorerna.

Skrivet av Julia

 

2013-07-04

Skilling 500

Tävlingens totallängd var ca 135 km varav ca 51 km SS fördelat på 4 st. Start och mål var i Gislaved. Överlag hittade inte Max "det rätta laddet". Han fick inte flyt i körningen (en tävling man vill glömma).

Nu är det en månads tävlingsuppehåll. Max Motorsport går igenom bilen och blickar fram emot SM-tävlingen i Hässleholm den 9-10 augusti!

Skrivet av Julia

 

2013-06-19

Dackefejden

Tävlingen var totalt 136 km, varav 50 km SS fördelat på 4 olika SS. Start och mål var i Lessebo. Max och Peter gick ut med startnummer 91. Serviceteamet bestod av Peter S, Tobbe, Peter H, Fredrik och Marie.

På SS 1 testade de ett nytt Hankook mönster och de var nöjda med mönstret. Slutet på sträckan hängde sig gasen på nästan full gas, så den gick bara ner till halv gas. Det blev svårt att köra och växla, men på transporten till SS 2 släppte det.

SS 2 började bra och Max hittade ett flyt i körningen. Ett par km in på sträckan körde de på en sten i innerkanten i en vänster sväng och flög över till andra sidan vägen och slog i flera stenar så bakaxeln kröktes bakåt 3-4 cm. Resten av sträckan blev väldigt svårkörd med mycket breda sladdar.

Efter SS 2 var det 45 min service och det blev mycket jobb för mekanikerna. Bakaxelröret värmdes med gas och riktades. Med spännband drogs den fram. Mekanikerna lyckades räta till det ganska bra.

De sista två sträckorna fick de bra tider. På SS 3 hade de den 5:e bästa tiden totalt. På SS 4 var de snabbast i klassen och hade den 4:e bästa tiden totalt. Däcken med något större klackar fungerade mycket bra. De blev 3:a i klassen A-förare Grupp H och 6:a totalt av 193 startande.

I veckan har de bytt bakaxel inför Skilling 500 den 29 juni. I Dackefejden körde Max även sönder den 9:e framblinkersen för i år utan att det varken syns på skärmar eller stötfångare.

Skrivet av Julia

 

2013-06-10

Silverratten och inför Dackefejden

Silverratten var totalt 181,60 km varav 55,60 km SS fördelat på 5 st SS. Start och mål var förlagt till Älmhult. Drygt 140 startande varav 26 st i Max klass Gr H 2WD A-förare. Max och Peter gick ut först i klassen med startnummer 86.

Tidigare tävlingar i år har Max inte fått någon bromskraft bak på bilen. Man har testat och bytt bromsklossar o s v utan resultat. Till Sillverratten hade man äntligen hittat felet på bromsarna. Felet var i bromsreduceran bak (tilton spaken). Den hade kärvat sig så den ströp oljan alldelles för mycket bak. Till denna tävlingen tog man bort reduceringen och satte dit ett rör istället. På testet inför tävlingen kändes det bra.

När de kom ut på SS 1 insåg de att det var alldeles för mycket bromskraft bak. Så de fick ta det lugnt. Inför andra sträckan justerades bromsvågen så att det blev mer bromskraft fram.
Inför SS 2 var de taggade, men någon km in på sträckan fick de stanna för personskadeflagga och ambulans tillkallades. Max och Peter fick en snittid på den sträckan (som inte var till deras fördel).
Efter SS 2 var det service. Servicen bestod av Tobbe och Patrik.
På SS 3 var de med i toppen igen. Näst snabbast i klassen.
På SS 4 var de snabbaste 2-hjulsdrivna bilen och tredje snabbaste bilen totalt.
På SS 5 gick körningen bra, men de blev hindrade av en bil som kört av så de fick bromsa och tappade tid. Efter det att målkameran blev nerkörd fick de andra bilarna i klassen snittid (då till ingen nackdel). Det är svårt när bedömningen ska avgöra. Max och Peter protesterade inte utan lastade och åkte hem. Det blev en sjätte plats i klassen.

Nu ser man fram emot Dackefejden på lördag! Start och mål är i Lessebo. Tävlingen är på totalt på 136 km, varav 50 km SS fördelat på 4 olika SS. Max och Peter går ut med startnummer 91.

Skrivet av Julia

 

2013-05-26

Rally & Racing

rally&racing

Skrivet av Julia

 

2013-05-19

Midsommardansen

Tävlingen igår var i Ljungby. Banans längd var totalt ca 157 km varav 37 km fördelat på 5 SS. Max och Peter gick ut med startnummer 15. Med i servicen var Tobbe, Marie och Timmy.

Inför Midsommardansen hade man bytt till 4,88 utväxling i bakaxeln. Tidigare var det 5,13. Så det började lite ovant på SS 1.

På SS 2 började motorn att tappa kraft. De lyckades ta sig i mål, men fick tyvärr bryta efter det. När de kom hem på eftermiddagen rev man ner motorn. De upptäckte då att det var ett hål i en kolv. Felet var en spridare som inte fungerade riktigt. Så nu renoverar man och byter alla fyra kolvarna.

Skrivet av Julia

 

2013-05-19

South Swedish Rally

SSR

Det var som en seger att bara komma till start i South Swedish Rally!

SSR

Första tävlingsdagen, fredagen, gick det kantigt. Det märktes att rullningen i Kongen satt kvar. Det var också mycket som skulle stämma, bl a skulle de anpassa sig till en annan notskrivare.

Efter att ha sovit på saken var de tillbaka och andra tävlingsdagen fungerade allt mycket bättre. Max och Peter började dagen med bra tider på de första sträckorna. På SS 10 var de ca 3 sek från Leif Peterson och Tobias Söderqvist.

På SS 12 släppte bulten i bakaxelkåpan till wattlänken. Det var ingen service efter den sträckan så de tvingades bryta.

SSR

Hela SSR var mycket bra arrangerat av alla klubbar och funktionärer som hade ställt upp! Det var roligt att se så mycket folk i skogarna och det var trevligt med alla som kom och hälsade på oss på serviceplatsen där bjöds det på korv, kaffe och mycket rallyprat.

SSR

Veckan efter SSR kollades bakaxeln över inför Midsommardansen i Ljungby.

Skrivet av Julia

 

2013-05-09

Inför South Swedish Rally

Idag på morgonen åkte Max och Peter för att "reka" (kolla noterna) sträckorna. Man rekar sträckorna två gånger. De har redan kört första omgången och fredagens sträckor kommer att börja med väldigt smala och "knixiga" vägar. Ikväll kl. 17:30 ska rallybilen besiktas. Efter det är det Shakedown (teststräcka) mellan kl. 18:00-21:00.

volvo

Utan alla rallyvänner och sponsorers hjälp hade man inte kunnat komma till start. Stort TACK!

Tävlingen startar imorgon, fredag. Första tävlingsbilen startar 14:30 på torget i Tingsryd. Först körs 33 SS och sen är det service på Tingsrydstravet. Sedan körs fredagens resterande sträckor och första bil beräknas vara i mål kl. 20:00 (SS 8 är struken).

Lördagen börjar med Sibbahult-sträckan, SS 9, med första tävlingsbil kl. 09:00. Sträckan går genom Sibbahult och passerar Bygdegården i Långasjö vidare upp till Bredalycke, Norra Harebo och går i mål i Gummekulla. Sträckan är lämplig att titta på (enda sträckan som går i Emmaboda kommun) och körs sen igen som SS 13 kl. 13:15. Program med karta finns att köpa bl a på Runes.

Max och Peter har startnummer 88. Servicen består av Peter Svensson, Tobbe Andersson, Roger Classon, Magnus Bäck och Julia Svensson. Kom gärna och besök oss på serviceplatsen.

Skrivet av Julia

 

2013-05-06

Har man viljan så går det

volvo

940

Skrivet av Julia

 

2013-04-28

Kong Christian Race

Efter förra helgens A-förare debut med en 2:a plats i klassen och 3:a totalt var förväntningarna höga inför årets första DM och SSRC tävling.

Igår var det Kong Christian Race på krokiga Göingevägar. Banans läng var ca 220 km varav 41 km SS fördelat på 6 SS. Ca 35 startande i A-förare 2WD och totalt ca 165. Med i servicen var Tobbe A, Fredrik K och Peter S.

SS 1 och SS 2 flöt det på riktigt bra med körningen och noterna. De var taggade och var med och fajtades om sekunderna i toppen. SS 3 var smal och krokig så de tog det lite lugnare. SS 4 flöt det på bra igen. SS 5 började bra. Efter ca 1,5 km in på sträckan så var det en vänster över krön och Max lyckades inte styra in bilen så han kom ut med bakänden i ytterkanten, i en slänt. De var på väg upp på vägen igen, "vi klarade oss", men då var det en stubbe som högg tag i bakhjulet. I ca 140 km/h rullade de först ett varv på vägen och sen vidare över ett järnräcke och fyra meter ner över en brant slänt med träd och stenar. Ett träd stoppade dem för att inte rulla vidare (se incarfilm). Max och Peter mår efter omständigheterna bra tack vare HANS- och HYBRID-skydd och öronlappsstolar. Max och Peter vill tacka alla de som hjälpte till och bärga bilen, skogsmaskinföraren som gjorde det möjligt att dra upp bilen, och Holgersson, Jonas och ett trettio-tal till som hjälpte till runt omkring.

kongen

Tidigt på söndagsmorgonen (idag) började teamet, Timmy K, Tobbe A, Patrik S m fl, riva ner bilen och se över skadorna. Bäck kom med sin riktbänk så nu är bilen uppsatt i den. Imorgon kommer plåtslagaren Classon och börjar dra och rikta. Vad som vi nu vet är skadat och kommer att bytas är all plåt (tak, dörrar, fram- och bakskärmar, huv och baklucka), ett hjulhus fram och den krokiga bakaxeln, allt för att få den iordning till South Swedish Rally den 9 maj. Max skulle ha kört föråkare i Zabra rallyt, men får tyvärr hoppa över det.

kongen

Skrivet av Julia

 

2013-04-27

Dagens tävling Kong Christian Race

Just nu tävlas det på krokiga Göingevägar. Banans längd är ca 220 km varav 41 km SS fördelat på 6 SS. Kongen är årets första tävling i DM och SSRC. Max och Peter har startnummer 31 och på Resultatservices webbsida uppdateras det löpande med sträcktider och placeringar.

Skrivet av Julia

 

2013-04-19

Inför Anderslövsrallyt

Imorgon är det äntligen gruspremiär! Banans längd är ca 80 km varav 32 km SS fördelat på 6 SS (3 SS x 2 ggr). Start och mål är i Anderslöv och första start är kl. 11:00. Totalt är det 76 anmälda och i Max klass, A-förare 2WD, är det 14 anmälda (det kommer troligtvis också vara många efteranmälda). Max och Peter går ut som startnummer 16. Max säger att det ska bli roligt att få testa bilen efter vinterns renoveringar!

Skrivet av Julia

 

2013-04-06

Tävlingskalendern uppdaterad

Anderslövsrallyt är flyttad till den 20 april och Simrishamnsmixen är inställd.

Skrivet av Julia

 

2013-03-28

Motorn har fått ny topp och kam

gmt

Egentillverkade insug och spjällhus av Görans Motor Teknik i Hovmantorp.

gmt

Skrivet av Julia

 

2013-03-03

Inför tävlingssäsongen 2013

2013 kommer Max Motorsport att satsa på cuperna Smålands DM och SydSvenska RallyCupen. Målsättningarna är, som förra året, vinna DM och SSRC, men i år mot tuffare motstånd. De ska också mäta sig med SM-förarna och köra två tävlingar i Rally-SM. Det kan bli fler tävlingar beroende på resultat.

Max har klassat upp sig till A-förare och fortsätter tävla i bilklassen Trimmat 2 WD. Inför året har växellåda och motor uppdateras i Volvon.

Första tävlingen 2013 blir Anderslövsrallyt den 6 april. Första DM och SSRC-tävlingen är Simrishamnsmixen den 13 april. Utöver cuperna kan det också bli andra tävlingar. Den 13 juli deltar Max i evenemanget ”Vi gasar mot cancern!!!” med syftet att samla in pengar till cancerforskningen.

       
Datum Tävling Arrangör Distrikt / Cup
2013-04-13 Simrishamnsmixen INSTÄLLD Simrishamns MK SÖ / DM/SSRC
2013-04-20 Anderslövsrallyt Trelleborgs MK
2013-04-27 Kong Christian Race Kristianstads MK SÖ / DM/SSRC
2013-05-09 Rally-SM #3 - South Swedish Rally Ryds MK SM / SM/JSM
2013-05-18 Midsommardansen Ljungby MK SM / DM/SSRC
2013-06-15 Dackefejden Wäxjö MS SM / DM/SSRC
2013-06-29 Skilling 500 Skillingaryds MK SM / DM/SSRC
2013-08-09 Rally-SM #4 - AM Snapphanerallyt Hässleholms MK SÖ / SM/JSM
2013-08-17 Emiltrofén Vimmerby MS SM / DM/SSRC
2013-08-31 TV-Svängen SMK Hörby SÖ / DM/SSRC
2013-09-14 Ekratten Asarums MS SÖ / DM/SSRC
2013-09-28 Rally Småland Nässjö MK SM / DM/SSRC
2013-10-26 SSRC-Final Wäxjö MS SM / SSRC
       

Skrivet av Julia

 

2013-02-13

Tävlingsplatser 2009-2012

karta

Platser som Max med team har tävlat på från 2009 till 2012.

Skrivet av Julia

 

 

För att se nyheter från säsongen 2009-2011 klicka på Nyhetsarkiv!

Nyhetsarkiv

 
Senast uppdaterad: 2015-03-08 20:25 Webmaster: Julia Svensson Antal besökare: